انجام پروژه های پردازش تصویر

گروه ویژن

انجام پروژه های پردازش تصویر

گروه ویژن در زمینه انجام پروژه های دانشجویی و صنعتی در زمینه پردازش تصویر، بینایی کامپیوتر، شناسایی الگو با استفاده از نرم افزار MATLAB و کتابخانه OpenCV فعالیت دارد.

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۵۹ ب.ظ

۰

سیستم دستیار هوشمند راننده و بینایی ماشین

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۵۹ ب.ظ

همواره جان انسان­‌ها در طول زندگی با خطرات زیادی مانند بیماری، حوادث طبیعی، تصادف و غیره مواجه بوده، اما همواره سعی شده است که خطرات تا حد ممکن کاهش یابد. محققان در تمام زمینه­‌های مخاطره‌­آمیز در حال تلاش هستند تا به پیشرفت­‌هایی دست یابند که این خطرات را کاهش دهند. حوادث جاده­‌ای و راهنمایی رانندگی یکی از زمینه‌­هایی است که سالانه جان بسیاری از مردم را می‌گیرد و یا جراحات مالی و جانی سنگینی را وارد می‌کند. به خصوص در کشور خودمان که هر ساله شاهد حوادث ناراحت کننده بسیار زیادی هستیم. بسیاری از شرکت‌های خوردوسازی و دانشگاه‌ها به مطالعه و تحقیق در زمینه کاهش حوادث جاده‌ای پرداختند و نتیجه آن خودروهای بسیار با امکاناتی است که اکنون شاهد آنها هستیم. نتایجی که فعالان در این زمینه بدست آوردند بسیار جالب بود؛ آنها به این نتیجه رسیدند که تجهیزات ایمنی مانند کمربند ایمنی، کیسه‌های هوا و بدنه محکم خوردو تنها باعث سالم ماندن سرنشینان در خودروها می‌شوند، اما نمی‌توانند جلوی تصادفات را بگیرند. بنابراین، به دنبال راه‌هایی بودند تا بتوانند جلوی وقوع تصادف را بگیرند. این مساله باعث شد که "سیستم دستیار هوشمند راننده مطرح شود. ادامه مقاله در ادامه مطلب...

"سیستم دستیار هوشمند راننده" سیستمی است که به راننده در تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند تا تصمیم هوشمندانه و درستی را اتخاذ نماید. نکته بسیار جالب در مورد این دستیار راننده این است که به طور مستقیم با علم پردازش تصویر و بینایی ماشین در ارتباط است. ممکن است بپرسید که اصلا این سیستم دستیار راننده چگونه کار می‌کند؟ چگونه به راننده کمک می‌کند؟ چه ارتباطی با علم پردازش تصویر و بینایی ماشین دارد؟ برای روشن‌تر شدن موضوع در ادامه به تعدادی از ویژگی‌های یک دستیار راننده باید داشته باشد، اشاره می‌کنیم: 

  1. شناسایی علائم ترافیکی: یک مسئله چالشی است که در چند دهه اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. در این زمینه، دوربین‌هایی در جلوی خودرو قرار داده می‌شود تا علائم راهنمایی رانندگی کنار جاده را شناسایی کند و به راننده هشدار دهد. یک هشدار دهنده در مورد علائم حداکثر سرعت مجاز در BMW7 بکار برده شده است. 
  2. شناسایی خطوط جاده: اگر راننده بین خطوط جاده حرکت نکند، دستیار راننده به راننده هشدار می‌دهد.
  3. تشخیص خواب آلودگی راننده: سیستمی برای زیر نظر گرفتن چشم‌ها و حرکات سر راننده برای تشخیص میزان هوشیاری راننده. 
  4. تنظیم فاصله از خودروهای جلویی: درصورتی‌که راننده خودرو از حد مشخصی به خودروهای روبرویی نزدیک‌تر شد، به راننده هشدار داده می‌شود تا فاصله خود را افزایش دهد. 
  5. شناسایی عابر پیاده: درصورتی‌که عابر در جلوی خودرو دیده شود، به راننده هشدار داده می‌شود. 
در اینجا تنها به نمونه‌های کوچکی از سیستم دستیار هوشمند راننده اشاره شد. در آینده توضیحات بیشتری در مورد هریک از زمینه‌های معرفی شده ارائه خواهد شد. 




انجام پروژه‌های پردازش تصویر و بینایی ماشین با گروه ویژن

0939 336 2469
visionproject92@gmail.com


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی