انجام پروژه های پردازش تصویر

گروه ویژن

انجام پروژه های پردازش تصویر

گروه ویژن در زمینه انجام پروژه های دانشجویی و صنعتی در زمینه پردازش تصویر، بینایی کامپیوتر، شناسایی الگو با استفاده از نرم افزار MATLAB و کتابخانه OpenCV فعالیت دارد.

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۶ ب.ظ

۰

بیومتریک چیست؟

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۰۶ ب.ظ

از دیرباز انسان برای بقا، به تشخیص دوست از دشمن نیاز داشته و تشخیص هویت برای وی همواره امری حیاتی بوده است. با گذشت زمان تشخیص هویت بسیار فراگیر شد و پیشرفت در آن باعث کاهش تخلفات، افزایش امنیت، تسریع در امور روزمره و غیره گردید. از جمله روش‌­های تشخیص هویت می­‌توان به نام کاربر و رمز، کارت­‌های هوشمند، شناسنامه، گذرنامه و غیره اشاره نمود. اما این روش­‌ها از امنیت پایینی برخوردار هستند و به­‌عنوان مثال ممکن است با مشکلاتی مانند لو رفتن نام کاربر و رمز، گم‌شدن یا جعل شناسنامه مواجه شوند. با ظهور روش‌­های تشخیص هویت مبتنی بر بیومتریک، مشکلات روش­‌های ذکرشده از بین رفت و امنیت و دقت تا حد بسیار زیادی افزایش یافت. ادامه مقاله در ادامه مطلب...

کلمه بیومتریک از کلمه یونانی bios به معنای زندگی و کلمه metrikos به معنای اندازه‌­گیری تشکیل شده است. بیومتریک که به یک شاخصه‌ رفتاری یا فیزیولوژیکی انسان اشاره می‌­کند، می‌­تواند برای تمیز دادن میان افراد بکار رود. با توسعه‌ سریع تکنیک‌های کامپیوتری، در سه دهه گذشته محققان بررسی جامعی در استفاده از شاخصه‌های بیومتریک شامل اثر انگشت، صورت، عنبیه، اثر کف دست، هندسه‌ دست، رگ دست، سطح انگشت، اثر خط‌چین داخلی انگشت، صدا، گوش، راه رفتن، امضا و غیره انجام دادند. اگرچه تکنیک‌های بیومتریک زیادی هنوز تحت مراحل تحقیق و توسعه هستند، اما بعضی سیستم‌های بیومتریک در گستره‌ وسیعی استفاده می‌­شوند؛ برای مثال، دولت هنگ‌کنگ از سیستم شناسایی اثر انگشت برای احراز هویت خودکار مسافران از سال 2004 استفاده می‌کند. در نظام ادارى نیز بخش‌‏هاى زیادى به‌ویژه در زمینه‌‏هاى تجارى، مانند بانک‌‏ها، موسسات و سازمان‏‌ها خواهان روش‏‌هایى براى تعیین هویت افراد هستند. تشخیص هویت در زمینه‌‏هاى بسیارى همچون دسترسى به پایانه‏‌هاى رایانه‌‏اى، استفاده از کارت‏‌هاى اعتبارى و بانک‌‏ها بکار گرفته مى‌‏شود. 

به طور کلی ویژگی­‌های بیومتریک را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود:

1- ویژگی­‌های فیزیولوژیکی: به شکل بدن مربوط است و بنابراین از فردی تا فرد دیگر متفاوت است. اثر انگشت، چهره، هندسه دست، دی‌ان‌ای و عنبیه چندین مثال از این نوع بیومتریک می‌­باشند.

2- ویژگی‌­های رفتاری: به رفتار فرد مربوط می‌­باشد. برخی از نمونه‌­ها در این مورد عبارتند از: امضا، دست خط، نحوه راه رفتن و صدا.

در میان همه روش­‌های بیومتریک انگشت، چهره، عنبیه و کف دست گسترده­‌ترین روش‌­ها برای شناسایی فرد هستند. با این حال نمی‌­توان گفت بهترین روش در بیومتریک کدام است، زیرا هر یک از روش­‌های بیومتریک، دارای مزایا و معایبی هستند. در زیر تعدادی از مهم­‌ترین ویژگی‌­های بیومتریک معرفی شده است:

1- چهره: هندسه چهره یا به عبارتی اندازه و فاصله بین اجزای چهره مانند بینی، دهان، چشم‌­ها و غیره و همچنین بافت پوست از جمله ویژگی­‌های منحصربفرد در چهره است که برای شناسایی چهره مورد بررسی و تحلیل قرار می‌­گیرند. تغییر چهره با ریش و مو، افزایش سن، پوشاندن چهره با کلاه و عینک و غیره از جمله چالش­‌های موجود در این زمینه مطالعاتی است.

2- اثر انگشت: یکی از قدیمی‌­ترین و فراگیرترین روش­‌ها است کـه ویژگـی‌­هـای مربـوط بـه نمونـه‌ شیارهای سرانگشت مانند تعداد لبه‌­ها، نوع طرح، فاصله بین لبه‌­ها، نقطات مینوتیا را اندازه‌­گیری می­‌کند. امروزه دستگاه­‌های حضوروغیاب اثر انگشت و شناسایی هویت اثر انگشت به صورت فراگیر در حال استفاده است، اما قابلیت جعل و تقلب نیز در این نوع بیومتریک نیز بسیار زیاد شده است.

3- عنبیه: عنبیه یا قسمت رنگی چشم که در اطراف مردمک قرار دارد، از بافت بسیار پیچیده­‌ای برخوردار است که برای هر شخص خاص و منحصربه فرد است. این ویژگی بیومتریک به عنوان یکی از مطمئن‌­ترین راه‌­های شناسایی هویت افراد شناخته می‌­شود. یکی از چالش­‌های این زمینه تحقیقاتی جراحی­‌های چشم است که ممکن است بافت چشم را دست‌خوش تغییراتی نماید.

4- هندسه دست: در این روش ابعاد دست شامل شکل و طول انگشتان اندازه‌­گیری می­شود. سیستم­‌های مبتنی بر دست و انگشتان به طور وسیع برای کنتــرل دسترســی فیزیکــی در مکان‌­هــایی ماننــد وزارت دفــاع و مراکــز هسته­ای و فرودگاه‌­های آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. این روش درصـد خطـای بسـیار پـایینی دارد.

5- صوت: صدای انسان یکی دیگر از ویژگی‌­های بیومتریکی است که تفاوت‌­ها در تارهای صوتی، حفره‌­های بینی، طول و شکل دهان ایجاد می­‌شود. این روش نسبت به روش‌­های دیگر با خطر جعل یا تقلب بیشتر مواجه است. همچنین، بیماری و استرس چالش‌­هایی هستند که ممکن سیستم بیومتریک مبتنی بر صوت را با مشکل مواجه نماید.

6- کف دست: ایـن روش هماننـد روش اثرانگشـت، ولـی در مقیاسـی بزرگتـر از آن اسـت و بنـابراین ویژگی‌­های بیشتری برای تصدیق هویت از آن قابل استخراج است. در این روش ویژگی‌­هـای کف دست افراد مانند وضعیت شیارها، وضعیت خطوط کف دست و همچنـین ویژگی­‌های بافت پوست اندازه­‌گیری می‌­شود.

7- نقشه رگ­‌های دست: از آنجا که نقشه رگ‌­های پشت دست، رگ­‌های انگشتان و همچنین رگ‌­های مچ دسـت بـرای افـراد مختلـف متمایز است، این روش نیز برای تصدیق هویت قابل اسـتفاده اسـت. در ایـن روش از اشـعه مادون قرمز برای تصویربرداری از رگ‌­ها استفاده می‌­شود.

8- گوش: شکل و اندازه گوش بر خلاف صورت، در سنین مختلف و همچنین در حالات و فشارهای روحی و روانی مختلف تغییر نکرده و تقریباً ثابت است و از این رو به عنوان یک روش جدید مورد توجه قرار گرفته است.

ویژگی‌­های منحصربفرد بی‌­شماری در انسان وجود دارد که همواره با تحقیق و مطالعه ویژگی‌­های جدیدی شناسایی می­‌گردد. در اینجا تنها ویژگی‌هایی معرفی گردید که در بیومتریک‌­های چندوجهی پرکاربرد هستند. در آینده با جزئیات بیشتری در مورد بعضی از شاخصه‌های بیومتریکی توضیح داده خواهد شد. 




انجام پروژه‌های پردازش تصویر و بینایی ماشین با گروه ویژن

0939 336 2469
visionproject92@gmail.com



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی